Ana Borja Royo, portaveu de Compromís de la Pobla de Farnals, va explicar al ple ordinari de setembre la seua renúncia a la suplència en la representació en l’EMTRE i l’EMSHI, els organismes supramunicipals encarregats del tractament de residus i de l’abastiment de l’aigua de l’àrea metropolitana de València.

Segons va explicar l’edil de Compromís, al començament de la legislatura l’actual alcalde, n’Enric Palanca, li va oferir ser la representant en estes entitats, encara que ell constaria com a titular. Este oferiment, interpretat com una mostra de bona voluntat, va ser acceptat pel nostre grup. El grup Compromís, també en un gest de bona voluntat, va votar favorablement a la investidura, malgrat que el PSOE no en necessitava el vot. Després de les assemblees constitutives de l’EMTRE i l’EMSHI, a les quals ha d’assistir el titular obligatòriament, ha estat Ana Borja la que ha anat a totes les assemblees convocades per ambdues entitats al llarg de la present legislatura tal i com va acordar amb l’alcalde del municipi.

Ana Borja explica la seua sorpresa quan, sense cap avís el titular es va presentar en l’assemblea de l’EMSHI del 9 de juliol. “Jo havia rebut la convocatòria, havia parlat amb la secretària de l’alcalde per tal de confirmar que jo aniria a la reunió, com havíem fet sempre, encara que estava de vacances. Fins i tot li vaig demanar que m’enviaren l’enllaç, ja que era una reunió telemàtica. Quan vaig rebre eixe enllaç al meu correu electrònic, vaig estudiar els expedients, vaig parlar amb els companys per resoldre dubtes… com faig habitualment”. En el moment de passar llista, la representant de Compromís es va trobar que el senyor Palanca estava present a l’assemblea. “Òbviament, vaig marxar de la reunió. Quan li vaig demanar el per què del canvi de criteri i li vaig retreure que m’ho podia haver comunicat, el senyor Palanca em va dir que si volia anar-hi m’havia d’haver posat en contacte amb ell i em va tirar en cara que parlara amb altres companys seus de partit”.

La representant de Compromís explica esta actitud per l’enuig de l’alcalde del PSOE després que el grup Compromís presentara una moció presentant una sèrie de mesures per ajudar a l’hostaleria del municipi davant la pandèmia al ple de maig davant la inactivitat de l’equip de govern. “En eixe moment ens expulsaren de les converses que es mantenien entre els diferents grups polítics (PP i C’s), se’ns va tirar en cara que parlàrem amb els hostalers del municipi i que només buscàvem protagonisme. Encara que, tant a la comissió informativa com al ple, vàrem mostrar la nostra disposició a presentar la moció de forma conjunta i inclús a retirar-la, sempre que es compliren les mesures proposades, va ser impossible arribar a un acord”.

A finals de juliol va tindre lloc una reunió entre els portaveus de les dues forces d’esquerres del municipi i en ella, segons la representant de Compromís, l’alcalde la va comminar a fer una oposició “més tova” a canvi de continuar assistint a les assemblees d’EMTRE i EMSHI. “Literalment se’m va dir que “depenent de com em portara” aniria o no a les assemblees. Després de parlar amb la resta del col·lectiu, vaig presentar la meua renúncia. M’agrada el treball que fem en estes supramunicipals i crec que l’he fet de forma correcta, però no podem permetre que s’utilitze com una mesura de pressió, per no dir xantatge, per tal de condicionar la nostra forma de fer oposició que, per altra banda, sempre ha estat constructiva i respectuosa”.

La senyora Borja lamenta l’actitud de l’alcalde del municipi i, sobretot, que la tasca que fins ara realitzava ella no es faça con cal. “De moment ja hi ha hagut dues assemblees d’estes entitats i el representant municipal, el senyor Palanca, no ha informat a la resta dels grups en comissió informativa com és el seu deure, a pesar d’haver-li-lo demanat explícitament”.